اولین نیستیم اما در تلاشیم در زمره بهترینها باشیم.

لوگو ویرایش گوگل

سبوس مورد استفاده در صنعت

پوسته برنج پوشش زرد رنگ محافظ دانه های برنج است که طی فرآیند آسیاب کردن از دانه های برنج جدا می شود. پوسته برنج که در صنعت با نام سبوس مصرف صنعت فولاد، ایزوترم یا سبوس برنج شناخته می شود؛ یک ماده زائد در جریان فرآوری برنج می باشد که حاوی حدود 30 تا 50% کربن آلی است. در طی روند آسیاب معمولی، پوسته ها از دانه ی برنج برداشته می شوند تا برنج قهوه ای به دست آید که پس از آسیاب بیشتر لایه سبوس برنج جدا شده و برنج سفید به دست می آید. 

تولید فعلی برنج در جهان بیش از 700 میلیون تن تخمین زده می شود. پوسته برنج حدود 20% از وزن برنج را تشکیل می دهد و ترکیبات آن به شرح زیر است:
سلولز 50% – لیگنین 30 – 25% – سیلیس 20 – 15% و رطوبت 15 – 10% .

پوسته برنج بیشترین درصد سیلیس را در بین همه باقیمانده های گیاهی دارد و دانسیته ی آن در محدوده ی 150 90 کیلوگرم بر متر مکعب است. سبوس برشته، محصول سوزاندن پوسته برنج یا همان شلتوک برنج است. این محصول در صنایع مختلف از جمله صنعت فولاد، به عنوان یک عایق حرارتی بسیار قدرتمند در سطح مذاب پاتیل و تاندیش کاربرد دارد. این کالا که در صنعت با نام ایزوترم یا سبوس برنج شناخته می شود جایگزین بسیار مناسبی از نظر: 

  • قیمت تمام شده، 
  • قابل دسترس بودن، 
  • عدم واکنش پذیری با ترکیب مذاب، 
  • دانسیته بسیار پایین، 
  • عدم ایجاد آلودگی حین کار، 
  • و نیز جلوگیری از خروج ارز جهت واردات از کشور های خارجی می باشد. 

دانه های سبوس برشته به رنگ قرمز و قهوه ای و دانه های سبوس تمام برشته به رنگ سیاه، با درصد کمی از قرمز و قهوه ای می باشد. سبوس برنج از فیبر و مواد معدنی مانند اکسید آهن، اکسید آلومینیوم و مواد سلولزی، سیلیس، پروتئین و چربی تشکیل شده است. 

سبوس برنج پس از طی مراحل سوزاندن و فرآوری مناسب این قابلیت را دارد تا 80% ترکیب وزنی آن سیلیس باشد. سلیس موجود در سبوس تمام برشته بسته به درجه حرارت سوختن سبوس برنج به شکل های کوارتز، کریستوبالیت و تردیمیت ظاهر می شود. برای اینکه سبوس برنج با بهترین کیفیت سوزانده شود و نتایج مناسب از آن به دست آید، بهینه دمای سوختن را از طریق پراش سنجی اشعه ایکس و تست های سنجش فعالیت به دست می آورند که با این روش، بلوری یا غیر بلوری بودن کالای تولید شده نیز مشخص می شود. 

در پروسه سوزاندن سبوس برنج باید اکسیژن کافی به جای دی اکسید کربن حاصله از سوختن وارد کوره شود تا نحوه رسوب سیلیس و بلوری شدن آن به صورت مطلوب درآید. تغییر در سرعت سوختن علاوه بر تغییر در مکانیزم انجام واکنش، موجب حبس دی اکسید کربن و گازهای دیگر حاصل از عمل سوختن شده که باعث ایجاد فاز نامطلوب می گردد. کوره هایی برای سوختن سبوس برنج مناسب است که دارای تهویه ی خروجی گازهای اضافی و ورود اکسیژن به مقدار مورد نیاز باشد و محصول حاصله به صورت آرام و اصولی سرد شود. استفاده از کوره های غیر استاندارد به علت غیر قابل کنترل بودن دما و شرایط غیر اصولی سرد شدن، باعث تولید محصول با کیفیت نامناسب می شود. شرایط سوختن بهینه سبب جدایی بهتر مواد معدنی پوسته از مواد سلولزی شده و این عمل کربن زدایی را به نحو بهتری کنترل می کند. 

درصد زیادی از مواد تشکیل دهنده ی سبوس برنج در هنگام سوختن به آرامی از بین می روند و باقی مانده های اصلی، سیلیکات ها هستند. خصوصیات محصول نهایی بستگی به موارد زیر دارد: 

  • ترکیب سبوس برنج، 
  • درجه حرارت سوختن و
  • مدت زمان سوختن. 

به عنوان مثال هر 100 کیلوگرم سبوس سوخته شده در کوره حدود 50 کیلوگرم سبوس تمام سوخته را به همراه دارد. در شرایط سوزاندن کنترل شده، مواد آلی فرار موجود در سبوس برنج متشکل از سلولز و لیگنین از بین رفته و ماده ی باقیمانده عمدتا سیلیس آمورف با یک ساختار سلولی (ریز سلولی) است.

سبوس برشته
سبوس سوخته ویرایش گوگل
5 1 رای
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x