اولین نیستیم اما در تلاشیم در زمره بهترینها باشیم.

لوگو ویرایش گوگل

سبوس مصرف صنعت فولاد

با ورود سبوس به عرصه صنعت ذوب فولاد کشور مبلغ قابل توجهی صرفه جویی ارزی و همچنین ارزش افزوده زیادی برای یک ماده دور ریز کشاورزی که مورد استفاده خیلی کمی در صنعت کشاورزی داشت بوجود آمده است. 

در کنار این موارد از دیگر مزایای این ماده فرآوری شده نسبت به محصول وارداتی سابق، ضمن اینکه دمای ذوب را به خوبی حفظ می کند؛ دانسیته بسیار پایین سبوس برنج بوده که هیچ تداخلی در فرآیند تولید مذاب ندارد. 

استفاده از ایزوترم (سبوس) در پاتیل و تاندیش ریخته گری، پیوسته با درصد رطوبت و کربن پایین و همچنین سیلیکای بالا نتایج زیر را به همراه دارد: 

  • افزایش سرعت ذوب ریزی و کاهش زمان توقف خط تولید 
  • کاهش سرعت سرد شدن مذاب 
  • عدم تشکیل سرباره در پاتیل 
  • جلوگیری از بازاکسیداسیون فلز مذاب در برابر اکسیژن هوا 
  • جلوگیری از جذب نیتروژن توسط مذاب 
  • تسهیل در فرآیند ریخته گری در دماهای بالا 
  • افزایش عمر مصرف نسوز و 
  • عدم نیاز به دمای بالاتر در زمان طولانی ریخته گری.
    که تمامی این موارد موجب صرفه جویی در مصرف برق و همچنین کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در هنگام تولید می گردد.
 

آنالیز تولید سبوس مصرف صنعت فولاد به روش سنتی:

70-75% SiO2
18-20% C
4-5% H2O
~8% Mgo,N2O,Na2O
0.5-0.7 Density(g/cm3)

با توجه به اینکه دانسیته فولاد ذوب شده 7/8 گرم بر سانتی متر مکعب است، نقطه قوت سبوس برنج دانسیته کم آن بوده که از ورود به ذوب جلوگیری می کند. 

معمولا برای شروع ریخته گری، مذاب آماده شده در کوره (قوس الکتریکی یا القایی) درون پاتیل های مذاب تخلیه می شود. 

در ریخته گری های پیوسته پس از انتقال پاتیل ها به ماشین ریخته گری، ذوب به درون تاندیش منتقل شده و ریخته گری آغاز می گردد. 

برای حفظ دمای ذوب در محدوده مناسب در طول زمان ریخته گری، لازم است پوشاننده ی مناسبی به سطح ذوب اضافه شود تا از اتلاف حرارت ذوب ناشی از تابش و رسانش جلوگیری کند. 

سبوس سوخته ویرایش گوگل
سبوس خام ویرایش گوگل
سبوس برشته

ایزولاسیون حرارتی برای جلوگیری از افت حرارت از طریق تابشی و رسانشی از سطح فولاد مذاب انجام می گیرد، این نکته مهمترین دلیل استفاده از سبوس (ایزوترم) است. 

در پاتیل و تانـدیش CCM  میتوان تا حدود قابل توجهی برای تصفیه فولاد مذاب و کاهش آخـال هـای غیر فلزی آن قبـل از ورود بـه قالب ریخته گری مداوم استفاده کرد. 

یــکی از راه هــای کاهــش آخــال های غــیر فلــزی در فولاد مــذاب، استــفاده از پوشــاننده های منــاسب می باشــد، سبوس (ایزوترم) تــوانایی جذب آخال ها، حفــاظت از ذوب در برابر اکـسیداسیون و جـذب گـوگرد را دارد. 

شرکت گهر فولاد پیشرو تولید کننده انواع سبوس مصرف صنعت فولاد (ایزوترم) مطابق تصاویر بالا و به ترتیب شامل سبوس برنج سوخته، سبوس برشته و سبوس خام در بسته بندی های مورد درخواست کارخانجات فولادسازی می باشد.

1.5 2 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x